torsdag 20 oktober 2011

Globen, Stadshuset eller Taj Mahal - vilket håller längst?

I söndags åkte Kollektivhuset Sockenstugan på utflykt till hemligt mål. Det var den s.k. 80-kronan, dvs. trivselpengen som förhandlats fram mellan vår hyresvärd Familjebostäder och Stockholms hyresgästförening, som stod för kostnaderna.

Som vanligt tog vi snirkelvägar med Stockholms lokaltrafik för att komma till målet. Målet visade sig vara Stockholms stadshus, där vi fick en intressant visning. Som vanligt blir man överväldigad av den i varje detalj genomtänkta utformningen, i hela byggnaden. Gyllene salen tar andan ur en.


Hela huset är byggt mer eller mindre för hand, det tog 13 år. Det består endast av naturmaterial från Sverige. Jag tror inte att ytterteglet är tvättat någon gång. Det är nästan 90 år, och jag har inte hört något larm om att det håller på att rasa iihop. Näst Taj Mahal är det den vackraste byggnad jag vet.

När Globen var under uppbyggnad var jag starkt skeptisk. När det var färdigt associerade jag till fallossymbolik - ni vet det där som gör att män med makt ofta gillar höga saker som står rätt upp. När jag första kom in i Globen blev jag djupt besviken. Enkla stålrörskonstruktioner som bar upp mängder av fällbara stolsitsar. Var fanns konstnärligheten? Designen? Skönheten? Jag har varit i Globen tidigare då det varit ganska vackert - pga mängder med belysning. Men utan den - ingenting.

Enligt Wikipedia är Globen byggd av stål, betong och glas. Ingen plast alltså, som ju åldras snabbt. Betong åldras halvsnabbt - titta på Slussen och vissa broar.

När jag tittar på dessa byggnader kan jag inte låta bli att fråga mig: Vilken av dem är mest hållbar? Vilken av dem kommer mina ättlingar (om jag hade några) att titta beundrande på om några hundra år?

Taj Mahal är nästan 400 år gammalt. Det tog 12 år att bygga. Liksom i Gyllene salen har man använt sig av miljoner små stenbitar som utsmyckning. Nu läser jag till min fasa att alltihop riskerar att rasa ihop därför att floden torkar ut.. "Den arkitektoniska designen är konstruerad i samklang med floden. Om floden dör kan inte Taj Mahal överleva." Andra förnekar faran. Det är inte lätt att veta vem man ska lita på!

(Bilder borttagna av utrymmesskäl. Googla!)  


Länkat till intressant. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar