söndag 12 februari 2012

Hurra! Bankekonomin förklarad!

Sociala media är roligt - om man har tid. Via Twitter hittade jag aktuella inlägg i Cornucopia, och därifrån hittade jag fram till Parasitstopp och Ett nytt penningsystem. Parasitstopp skäller på Cornucopia för att han och hans gästbloggare inte förstår att det inte är inlånade pengar som bankerna lånar ut. I stället är det sina lånade krediter de lånar ut!

Parasitstopps sätt att berätta förklarar mycket. Tja, det var väl så som subprimelånen i USA fungerade? Och det är väl så börsen funkar? Rätta mig någon om jag har fel! Men en akties värde är väl beroende av vad man tror att ett företag kommer att vara värt någon gång i framtiden? Och inte handlar man väl dem kontant?

Cornucopia tar upp den väntande bostadskrisen. Det säger sig ju självt att priset på bostäder inte bara kan fortsätta rasa i höjden i evighet. Förr eller senare skär sig kurvorna mellan det önskade priset och vad folk kan/vill lägga ner. Eftersom bostadslånen bygger på bankernas lånade krediter kan sjunkande bostadspriser få hela landets ekonomi att svaja.

Att läsa de här bloggarna är riktigt underhållande. De beskyller varandra för att inte förstå hur ruttet hela systemet verkligen är.

Tråkigt nog tror jag de har rätt i mycket. Det har även Peter Söderbaum som skyller mycket på den neoklassiska ekonomiteorins monopol hos ekonomer, företag, universitet, politiker.

Här hittade jag en film med en amerikan som talar om att man inte har fri marknad i USA, och att detta är anledning till den dåliga ekonomin.

LÄS MER
Så skuldsatta eller belånade är läsarna på bostadsmarknaden  Cornucopia 12.2.2012
Allt är bra, fortsätt gå, finns inget att se  Cornucopia 11.2012
“Ser bra ut” på bomarknaden? Så fan heller!  Lars Pålsson Syll 11.2.2012
Bobubbla 
Så anlitar Cornucopia en gästbloggare som inte heller vet något  Parasitstopp 12.2.2012
Penningsystemet för Dummies - eller - du är inte dum i huvudet för att du ser att kejsaren är naken Parasitstopp 8.2.2012
Eurokrisen som paradigmskifte, en KTH-professors snurriga nedsteg och experternas bedömningar  Makrofjanten 29.1.2012

LÄS OCKSÅ
Mina bloggar om kapitalism 



http://intressant.se/intressant

1 kommentar:

  1. Hej Ingrid!
    Kul att se en gammal Sunekompis ute i cyberrymden. Mycket fin blogg. Ska djupdyka ner mer när jag kommer hem från semester på Kanarieöarna nästa vecka. /Marianne Peterstrand www.skrivarverkstad.se

    SvaraRadera