söndag 25 mars 2012

Skriv på "Mormor till Bhopal!"

Stöd min önskan att besöka mina barnbarn i Bhopal! Jag vill fira min 71:a födelsedag med dem.
1. Skriv under uppropet på Namnlistan. Är du läkare, sjukvårdspersonal eller forskare rekommenderar jag den professionella listan.
2. Använd kommentatorsfunktionen nedan och skriv ditt namn, stad/land, och om du är mor/farförälder, förälder/vuxen, barn eller professionell. Skriv gärna en kommentar.
3. Skriv ett stödbrevFacebook (Ingrid Eckerman).
4. Skicka ett e-brev till ingrid/at/eckerman.nu.
Jag kommer att sända alla namn tillsammans med ett brev till premiärministern, inrikesministern och ambassadören, kanske också till media.  
För ett dryg år sedan blev jag skickad tillbaka till Sverige med vändande flyg från New Delhi airport. Det var en mycket otrevlig upplevelse som jag inte unnar någon annan. Detta hände trots att jag hade ett giltigt visum, dels för att hälsa på min familj i Bhopal, dels för att jag var inbjuden till en konferens om planeringen av fabriksområdet.

Faktum är att jag idag har lagt Bhopal-frågan på hyllan. Det är ytterst sällan som jag gör något - kanske en föreläsning när någon ber mig (händer inte varje år), en kommentar i Facebok. Trots detta får jag inte visum för att hälsa på mina indiska barnbarn, som är mycket viktiga för mig. Jag har inga barnbarn i Sverige! Jag straffas för att jag år 2004 i Indien publicerade boken The Bhopal Saga.

Läs mer om mina barnbarn.

http://intressant.se/intressant

1 kommentar:

  1. Det är verkligen dåligt att de inte vill ge en go mormor visum. Helt orimligt att straffas för att man vill sprida saklig information! Mvh Erik

    SvaraRadera