söndag 21 oktober 2012

"En klick smör då och då skadar säkert inte - om man ...

... inte har en särskild genetisk känslighet, rör på sig, undviker snabba kolhydrater, äter sina grönsaker och dessutom får i sig nyttiga fetter från fisk, nötter och oljor". Så skriver vetenskapsjournalisten Karin Bojs i DN  21.10.2012.


Det stämmer väl ungefär med mina tidigare bloggar om mat. Det verkar dessutom som om rörelsen är viktigare än exakt vad man äter, åtminstone för någorlunda normalviktiga personer utan diabetes. Mina generella viktigaste råd håller sig:

- Det viktigaste kostrådet ur hälsosynpunkt är: Rör på dig mycket och undvik tomma kalorier från fasta och flytande födoämnen.
- Det viktigaste kostrådet ur miljö- och klimatsynpunkt är: Var återhållsam med rött kött.

Jag håller på att uppnå den ålder då det är generna som bestämmer hur gammal man blir, och mina levnadsvanor blir alltmer ointressanta för min hälsa. Under många år använde jag inget bordsfett till mitt bröd. Det är en ren vanesak att acceptera ost direkt på brödet. Men på senare år har jag börjat igen - det är trots allt godare.

Av både nytto- och bekvämlighetsskäl har jag valt ett som är mindre fett och samtidigt bättre bredbart när det tas ut ur kylskåpet: ekologiskt Bregott. Enligt innehållsförteckningen innehåller det smör, dvs grädde och mjölksyrakultur, rapsolja, vatten, salt samt vitaminerna A och D. Faktiskt inga konstigheter och kanske en bättre fettsammansättning än rent smör. Varför kommer detta alternativ inte fram i debatten, varför köps det inte in till skolorna? Varför säger inte Livsmedelsverket något om detta alternativ?

Fett måste vi ha i oss, det är en av kroppens byggstenar (de andra är kolhydrater och protein). Man kommer dock aldrig ifrån förhållandet energi (kalorier) in - energi ut. Vill man hålla vikten ska båda vara lika stora. Vill man gå ner i vikt måste ut-energin vara större än in-energin. Och vice versa.

Fett är energirikt. En klick smör innehåller mycket mer energi än motsvarande mängd broccoli, fullkornsbröd, äpple etc. För sjuka och gamla som har svårt att äta mycket är det jättebra att lägga en klick smör på maten som energitillskott. Många av oss andra bör hålla koll på vårt fettintag.

LÄS MINA TIDIGARE BLOGGAR
DN vet vad vi ska äta  27.4.2012  Här finns tallriksmodellen och andra bilder.
De viktigaste kostråden  25.2.2012  Här finns en bild om effekten av att röra sig ute.
Det finns en supermedicin mot de flesta krämpor  2.2.2012  Länk till film.
Vad är det egentligen vi ska äta?  28.1.2012  Här utgår jag från vad vi vill med vår diet.

LÄS OCKSÅ

Om att välja bort både smör och standardmjölk  Läkartidningen 45/2012
Tveksam hälsovinst att skippa smör  Karin Bojs, DN 21.10.2012 (ej på nätet)
Äntligen får vi äta mer fett  Karin Bojs, DN 5.6.2012 om de nya kostrekommendationerna.


http://intressant.se/intressant 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar