fredag 26 oktober 2012

Jag får inte hälsa på min tbc-sjuka "dotter" i Indien

Läs också flikarna Bhopal, India och min hemsida www.eckerman.nu

Jag har just fått reda på att min "dotter" i Bhopal, Indien, har lungtuberkulos. Det är en allvarlig sjukdom trots att det idag finns effektiva mediciner. Hon får räkna med minst ett års behandling och en del biverkningar. Dessutom finns risk att bakterierna är multiresistenta, och då blir hon inte botad. Det känns mycket svårt att jag inte har möjlighet att hälsa på henne.


Min dotter har två barn, en 18-årig flicka som hälsat på mig här i Sverige två gånger, och en 15-årig son som kanske kommer hit nästa sommar. Hennes make är en vänlig och bra man, men i stort sett alltid arbetslös. Det är dottern som genom sitt arbete som lärare i statlig skola haft den enda stadiga inkomsten. Eftersom man inte velat ge henne en permanent anställning så har hon förhållandevis låg lön och antagligen ingen sjukpenning. Det bidrag jag skickar ner blir vad familjen ska leva av.

Tuberkulos är en förfärlig sjukdom som drabbar unga människor. Förr var det en vanlig dödsorsak. Nästan alla blev smittade som barn, men primärinfektionen läkte som regel ut. Hos en del blossade den upp senare i livet. Bidragande faktorer var undernäring och dåliga sociala och hygieniska förhållanden. Det var också vanligt att läkare och annan sjukvårdspersonal drabbades.

Tbc har i princip varit utrotad i Sverige, dels på grund av allmänt stigande standard, dels på grund av den halveffektiva vaccination som tidigare var obligatorisk. Nu är de yngre generationerna inte längre vaccinerade, samtidigt som de reser mycket mer. Och vi importerar multiresistent tbc både med etniska svenskar och med nya svenskar.

Jag är sedan ett par år portförbjuden i Indien. Jag står på en svart lista. I januari 2011 anlände jag till Delhi, med giltigt visum - och blev hemskickad med vändande plan.

Det brev jag skickade i våras till premiärministern, inrikesministern, ambassadören m.fl. har jag inte fått någon reaktion på. Nu ska jag skicka ett hotfullare brev och bifoga alla namn jag fått in. Om ett par veckor, inför 28-årsdagen av Bhopalkatastrofen, ska jag skicka materialet till alla upptänkliga media.


http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar