måndag 18 februari 2013

Jag behöver köpa snöröjning

När skatten sänks så får jag mer slantar över till konsumtion. 50 kronor i månaden - under tusenlappen per år. Räcker det till bättre snöröjning på "mina" trottoarer?



Min höga pension gör det möjligt både att bidra till andra och att konsumera mer för egen del.Det känns ju bra att inte behöva börja vända på slantarna, att fortsätta bidra ekonomiskt till nära och kära - sjubarnsfamiljen från Kongo med sitt "barnhem" där hemma och min indiska familj i Bhopal. Och att kunna bidra till organisationer som gör bra jobb - Läkare utan gränser som de flesta känner till, Läkare i världen som driver mottagningar för papperslösa, ALEF som lär fattiga människor att läsa och skriva, Polstjärna som erbjuder sig att slussa min skattesänkning till barn och ungdomar, Stadsmissionen som ger stöd till utsatta människor, Greenpeace som ger stöd till Gaia, jorden. Dessutom till en och annan tiggare, beroende på humör.

Men jag behöver väl något för egen del? De vardagliga behoven är faktiskt uppfyllda med råge: bra boende, bra mat, gott om kläder i garderoben, de mediciner och den sjukvård jag behöver. Jag har råd att både åka kollektivt och hålla mig med en vinter- och en sommarbil.

Men visst: Jag behöver mycket bättre snöröjning, framför allt på trottoarerna omkring där jag bor. Det är ett äventyr att gå till t-banan, jag är rädd att ramla. Det är tungt med lössnö och broddar, tar betydligt längre tid än annars.

Så behöver jag tåg som går i tid och kommer fram i tid. Jag behöver bra förbindelser mellan t.ex. Östersund och Föllinge. Jag behöver också bra och billiga tågkommunikationer ut i Europa, med många direkttåg, bra restaurangvagnar, stadsbud på stationerna som tar mitt bagage, lätt att beställa biljetter över nätet.

Jag skulle också behöva en större lägenhet för familjen i Jordbro. Nio personer i en fyra ger inte speciellt mycket studiero för barnen.

Framöver, när mina höftproteser lossnar, behöver jag teamarbetande ortopeder, infektionsläkare, generalister (geriatriker och/eller allmänläkare), distriktssköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster, hemtjänst.  

Frågan är nu hur jag ska kunna använda min ökade disponibla inkomst för att skaffa mig detta? Hur köper jag bättre snöröjning och bra kollektivtrafik? Vad kostar en försäkring som innefattar mina höftleder? Vad kostar direkttåg till Paris med stadsbud här och där? Har jag råd med detta? Ens om jag behåller min pension och skattesänkning helt för mig själv?

Vad räcker skattesänkningen till om jag har pengarna i handen? Vad räcker det till om vi lägger dem i en gemensam pott?

LÄSNING

Mindre ger mer  Sivert Aronsson 17.2.2013
Småsmulorna eller en riktig middag? Roger Jönsson 16.2.2013
Hur hög är din skatt?  Isabella Jernbeck 11.2.2013
Ny kan stockholmarna skänka sin skattesänkning till barn och unga MyNewsdesk 11.1.2013
Stora skattesänkningar för Sveriges pensionärer  Dagbladet 24.1.2013
Största skattesänkningar till pensionärer i modern tid  MyNewsmill 18.1.2013
Så påverkas din ekonomi 2013  SR P4 Norrbotten 31.12.2012
Därför behövs genusmedveten snöröjning  Newsmill 23.4.2011

http://intressant.se/intressant 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar