lördag 23 november 2013

Bhopali - filmen om katastrofen 1984

logo

Bhopali
är en dokumentärfilm om gaskatastrofen i Bhopal, Indien 1984, och dess efterverkningar.



Vi får följa aktivister och demonstranter, liksom den engagerade personalen på sjukhuset Sambhavna och habiliteringscentrat Chingari.

Filmen känns mycket autentisk, och jag blir berörd. Detta är mitt Bhopal, som jag besökt över tjugo gånger, men nu är portförbjuden från.

Talet i filmen är engelska, ibland hindi med engelska undertexter.

Filmen visas i kollektivhuset Sockenstugan, södra Stockholm, söndag 1 december. Före visningen ges en kort introduktion på svenska. Är du intresserad? Hör av dig till mig ingrid/at/eckerman.nu, 070 55 73 193.

Vill du ordna visningar av filmen? Hör av dig enligt ovanstående.

Läs mer

The Bhopal Saga - causes and consequences of the world's largest industrial disaster  Boken jag skrev 1994.

Svensk läkare portförbjuden i Indien och Bhopal  Sedan 2010 beviljas jag inte längre visum till Indien.

Bhopalkatastrofen  Svenska Wikipedia. Länkar till fler artiklar.

Bhopal disaster  Engelska Wikipedia

Den fruktansvärda natten i Bhopal  Ny Teknik 2.12.2009. Bra sammanfattning på svenska.


http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar