söndag 31 december 2017

År 2017: Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!

Jag fick hybris och beslöt mig för att nominera mig själv för Mynewsdesk's Digital PR Awards. Man kan ju aldrig få mer än nej. Dessutom blev det en sorts årskrönika för mitt liv 2017. Ja, det saknas förstås en del: umgänget med killarna (och några tjejer) IRL, "mina" killars packning i min hall, besöken på Migrationsverket och i domstolen, demonstrationerna, mailväxlingarna, telefonsamtalen mm.



Jag vill nominera mig själv och/eller nätverket Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar! till PR-priset. Jag skriver en lång historia om vad jag gjort. Vill börja med att påpeka att jag är gammal (75), kvinna, självlärd och att detta är en kvinnas projekt. Jag är också på det klara med att jag inte riktigt hör hemma bland era målgrupper - men man vet aldrig, det kan ju bli ett hedersomnämnande. Om inte annat så får jag en bra text till min privata blogg.


UPPROPET


I september 2016 började jag samla namn och få ihop en text för ett upprop mot utvisningarna av de afghanska ensamkommande ungdomarna. I oktober, två veckor efter #Vi står inte ut, körde jag igång Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar! som nu har 9 781 undertecknare. Tyvärr är det fortfarande aktuellt. Då och då skickar jag brev till undertecknarna med information om läget och kanske ett förslag att de ska skicka brev - alla är ju inte med i Facebook.
https://www.skrivunder.com/stoppa_utvisningarna_av_afghanska_ungdomar
www.skrivunder.com
Uppdatering 26.9.2017 Tyvärr måste kampen fortsätta. Ungefär 12 000 ungdomar planeras utvisas inom de närmaste åren. Endast 5 % av dem som är 18 år får ...
HEMSIDAN

Gammeldags som jag var så valde jag att samtidigt starta en hemsidan med samma namn, för att ge lite bakgrund. Den hade 4-5 flikar till att börja med. Jag valde ett gratisprogram som jag arbetat med tidigare och hittade en väldigt lämplig bakgrundsbild. Den skulle ju vara bara några månader, tills problemet var löst.

Jag fick tillåtelse av konstnären att använda pojkansiktet som jag fått för en artikel i en tidning som jag redigerar. Det blev loggan för allt som  har med uppropet och göra.

Så småningom började jag samla information som jag tyckte skulle vara lättåtkomlig. Nu har den 26 flikar och folk har många gånger uttryckt sin tacksamhet för den.
https://stoppautvisningarna.blogspot.se/
stoppautvisningarna.blogspot.se
Om ungdomar med afghansk bakgrund som hotas av utvisning till Afghanistan.
FACEBOOK

Facebook tänkte jag blir bra för att ha kontakt mellan varandra, vi som tycker likadant, och för att samla in och sprida information. Att jag skulle ha en sida förstod jag inte, jag gjorde direkt en grupp som då är länkad till mig personligen. Men den skulle ju behövas bara kort tid. Antalet medlemmar ökade långsamt, och någon gång under vintern fick jag de första förfrågningarna från afghaner. Framåt sommaren började den öka kraftigt. Nu administreras den av ett femtontal personer och har nästan 20 000 medlemmar, varav kanske en tredjedel afghaner.

Gruppen är öppen, dvs. alla kan läsa, men man måste vara medlem för att kunna skriva. Vi har blockerat 394 stycken som inte kan se gruppen över huvud taget. På nätterna peppar vi ungdomarna så att de orkar leva ett tag till.

Jag bytte profilbild till loggan. Jag kommer inte att kunna byta profilbild de närmaste åren - ungdomarna kommer att behöva gruppen länge till. Kanske den får evigt liv.

Två ytterligare grupper startade vi: Vi som stödjer 18-åringar och 18-åringar som behöver stöd. Fingrarna slant, och på skoj startade jag Batikhäxornas klubb.

https://www.facebook.com/groups/808057209336108/
www.facebook.com
To connect with Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!, sign up for Facebook today.
FÖRENINGEN STÖTTEPELAREN

Ungdomar förlorade allt, även ekonomin, när de först blev 18 år och sedan fick sitt tredje avslag. Nödropen i gruppen var många. Vi startade förenngen Stöttepelaren - stöd till ensamkommande barn och ungdomar. Vi aktiva bor spridda över landet, vi är upptagna med mycket, det är svårt att ordna ens ett distansmöte. Lösningen blev facebook. Det konstituerande mötet och årsmötet ägde rum under 5-dagars perioder. Varje punkt på dagordningen fick ett inlägg. Vi kunde gilla eller kommentera. Efter de fem dagarna skrevs ett protokoll som justerades på sedvanligt sätt.

Föreningen har en hemsida och en facebooksida. Medlemsförteckningen är medlemslistan i en hemlig medlemsgrupp. Det finns också en grupp för aktiva röstberättigade medlemmar och en messengertråd för arbetsutskottet. Allt för att minska byråkratin.

Föreningen har kört igång under hösten och delat ut pengar till lokalgrupper ute i landet. Kampanjer fr.a. på facebook före jul ledde till 20 000 kr på några dagar. - Min roll är idégivare, marknadsförare och revisor.

http://stottepelaren.se/
stottepelaren.se
Föreningen Stöttepelaren är en ideell organisation med uppgiften att samla in och fördela medel till hjälp för ensamkommande barn och ungdomar bosatta i Sverige ...
MYNEWSDESK

Sedan tidigare hade jag ett konto på Mynewsdesk. Eftersom den här kampanjen bara skulle vara några månader kunde jag lika gärna använda det i stället för att öppna ett nytt. Jag aktiverade det och beställde den billigaste prenumerationen - det är tur att jag har hög pension och ett extraknäck! 

Jag startade lite försiktigt med texter jag själv skrivit. Sedan kom det fina inlägg i facebookgruppen, först av svenskar, sedan av afghaner. Jag lade in dem för att det skulle synas att vi är många. Men mitt namn har väl blivit välkänt vid det här laget.

De afghanska texterna har jag värdesatt mest. Jag har aldrig ändrat i språket. I stället vill jag visa hur långt de hunnit på bara något år, hur väl de kan uttrycka sina känslor trots ett ofullkomligt språk.

Jag började lägga in e-adresser till riksdagsmän, journalister m.fl. Före socialdemokraternas partikongress skickade jag mycket material - tills det plötsligt blev stopp. Jag hade överskridit kvoten! Det blev mail och telefonsamtal. När jag förklarat vad jag höll på med fick jag en jättekvot att röra mig med. Ja, det har hänt att jag varit nära att tömma kontot - men nu behöver jag ändå inte vara rädd. Tack!

Jag vet faktiskt inte hur många pressmeddelanden jag skickat, men det är nog fler än hundra. Varje text finns också som inlägg på hemsidan. Det är dit jag länkar från Facebook, jag vill kunna se hur många som läser pressmeddelandena och hur många som läser hemsidan.

http://www.mynewsdesk.com/se/stories/search/?locales%5B%5D=en&query=ingrid+eckerman&sites%5B%5D=se

PRIVATA BREV

Det är ganska effektivt att skicka privata brev. Gratisprogrammet Signbyme underlättar detta genom att erbjuda dels en mall, dels e-adresser till mängder med politiker. Fem olika versioner har jag gjort i ordning, och nu väntar den sjätte. Det är lätt men tråkigt att skicka brev, så vi får se hur aktiva medlemmarna i grupper och upprop blir denna gång. 

https://signby.me/se

FLYKTINGARNAS DAG

Hösten ägnade jag mycket tid åt att arrangera Flyktingarnas dag 25 november. En ny hemsida blev det förstås, för det är roligt att göra något snyggt och varaktigt. Dessutom event och jag tror en facebooksida. Marknadsföringen gick förstås via facebook, några notiser i enstaka tidningar (jag var lite sen där) samt event-sajter. Det hade nog kommit fler människor om inte den stora manifestationen mot sexslaveriet anordnats samtidigt - hur fick de ihop så mycket folk på bara några dagar? Men festen på kvällen var jättebra! Över 100 hungriga och danssugna unga killar (några tjejer) och ett 50-tal svenskar i olika åldrar. Alla släppte loss!

På hemsidan ligger den ekonomiska redovisningen. När man samlar in till privatkonton är det lätt för folk att bli misstänksamma. Här gäller så stor transparens som möjligt.

Sedan samlade jag in så mycket dokumentation som möjligt och lade ut. Det är också roligt, ett minnesalbum! Jag har sett att artiklarna hittas lite då och då när folk är ute och googlar.

Hemsidans namn har inget årtal. Vill man kan man återanvända den 2018.

https://flyktingarnasdag.blogspot.se/
NÄTVERKET 

Nu när det gått över ett år tyckte jag det var dags att konsolidera nätverket. Vi är ju ett antal människor som av och till, i olika grupperingar, gjort olika aktiviteter. Så då blev det en ny flik, "Nätverket", där jag också redovisar vad vi gjort.

https://stoppautvisningarna.blogspot.se/p/natverket.html
TWITTER

Jag har inte mäktat med att hålla igång twitter. Därför har jag inte öppnat ett speciellt konto där, utan jag twittrar under eget (numera ganska välkänt) namn. Jag försöker komma ihåg att varje pressmeddelande ska twittras. Antalet följare har fördubblats, och 94 gillare har kommit till. Om jag inte redan tillbringade alltför mycket tid vid datorn skulle jag kunna göra mer här.

https://twitter.com/IngridEckerman
MIN PRIVATA BLOGG 

När jag skulle skaffa egen firma funderade jag på vad det var jag skulle sälja - och kom på att det var mig själv. Därför fick firman mitt namn, liksom domänen, hemsidan och min blogg.  

På bloggen var jag tidigare mycket aktiv och fick ganska många läsare, men senaste åren bara sporadiskt. Samtidigt måste jag tala om vad jag håller på med. Det blev fyra inlägg under året. Några av dem hör helt enkelt inte hemma i uppropet, de är uttryck för mina privata funderingar. De andra innehåller framför allt länkar och hänvisningar till andra delar av nätet.

Där tänker jag lägga den här texten. Jag ska också åstadkomma en nyårskrönika. 

http://ingrideckerman.blogspot.se/
SLUT

Nu har jag nog inga fler inslag i den här PR-kampanjen. Instagram har jag hittills undvikit - det blir tillräckligt ändå. Jag har 4-5 e-adresser jag måste hålla koll på.

En svårighet PR-mässigt är att folk blandar ihop oss med #Vi står inte ut. De är mer kända, man kollar inte vem som står under, vilken logga det är. De har en annan uppbyggnad, andra strategier med mycket lokala engagemang. 

Den här verksamheten bedrivs framför allt från mitt och några andras skrivbord/mobiler. Vi har ju också alla ungdomar i gruppen, umgås med dem över hela Sverige.

Och ja, jag tror vi har bidragit till att frågan har hållits levande under hela 2017. Jag vet att knappt hälften av riksdagsledamöterna öppnar pressmeddelandena. Jag vet att mindre tidningar då och då tar in texterna. Jag vet att några som först skrivit sin text i Facebook där de fått mycket beröm och sedan fått den publicerad som pressmeddelande vågat skicka den till sin lokaltidning där den publicerats. 

Jag vet att det betyder mycket för afghanerna att deras texter blir publicerade och bevarade. Ali Zardadi, författare till Änglar och sparvar, fick några av sina första texter publicerade på Mynewsdesk, bara ett år efter att han kom till Sverige. 

Vad jag inte har klart för mig är vilka som får pressmeddelandena, förutom dem som skickas till de e-adresser som jag lagt in. Hur ser listorna ut som Mynewsdesk skickar ut? Hur många är de? Hur många läser av dem?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar